Lees hier alle maatregelen omtrent corona: meer info

Minder vlees eten is niet moeilijk. Ook zonder vlees kun je gezond eten. Er zijn tegenwoordig genoeg alternatieven te vinden. Een keer geen vlees eten is niet alleen goed voor je gezondheid, maar ook goed voor het milieu. Een duurzame keuze. Maar wat zijn nou goede alternatieven voor vlees?

Peulvruchten

Peulvruchten zijn super gezond, omdat ze het LDL-cholesterol (het ‘slechte’ cholesterol) verlagen. Dat is goed voor je bloedvaten. Bruine bonen, kikkererwten en linzen zijn voorbeelden van peulvruchten. ‘Groene’ peulvruchten zoals doperwten en sperziebonen zijn officieel peulvruchten, maar rekenen we tot de groentes, omdat ze daar qua gezondheidseffecten op lijken. De teelt en productie van peulvruchten heeft een lage klimaatbelasting. Dus het is ook nog eens goed voor het milieu.

Eieren

Eieren staan net als vlees in hetzelfde vak van de Schijf van Vijf en geven allebei eiwitten, ijzer en vitamine A, B1 en B12. Eieren zijn rijk aan cholesterol en kan leiden tot een kleine verhoging van het cholesterolgehalte in het bloed. Het advies is om 2 à 3 eieren per week te eten, voor vegetariërs ligt dat op 3 à 4 eieren per week.

Volkoren boterham met avocado, ei en radijs

Vis

Vis is goed voor de gezondheid. Visvetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten. Daarom is het advies 1 keer per week vis te eten. Bij voorkeur vette vis, zoals makreel, haring, sardines of zalm. 

Noten

Noten leveren ijzer, vitamine E en vitamine B1 en zijn goede vegetarische keuzes. Noten bevatten onverzadigd vet. Het verlaagt het LDL-cholesterol en beschermt tegen hart- en vaatziekten. Het advies is om elke dag een handje ongezouten noten te eten. Noten zijn heel gezond, maar overdrijf het niet. Er zitten veel calorieën in.

Noten en zaden

Kant-en-klare vegetarische stukjes, balletjes en burgers

Let op wanneer je kiest voor een kant-en-klare vleesvervanger. Deze zijn vaak niet zo gezond, omdat ze veel zout en verzadigd vet bevatten. In vleesvervangers op basis van soja zit wel voldoende vitamine B1. Let wel op dat er ijzer en vitamine B12 is toegevoegd. Daarnaast moet er minder dan 1,1 gram zout in zitten. Kijk daarom goed op het etiket. Veel producten bevatten te veel zout.

Krijg ik wel genoeg voedingsstoffen en vitamine B12 binnen?

Het is belangrijk dat je genoeg eiwitten, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 binnenkrijgt. Dit zijn voedingsstoffen die in vlees aanwezig zijn, maar ook in genoeg andere producten. Precies weten hoe het zit? Lees dan dit artikel van het Voedingscentrum.


Benieuwd wat zlim voor jou kan betekenen?